LUX-top®: ViskoTeepakin tehdas, Hanko

ref-viskoteepak

LUX-top® RST-Vaijerijärjestelmään kuuluu useita ankkurointipisteitä, jotka yhdistetään
ylitsekuljettavalla rosterivaijerilla.

ViskoTeepakin Hangon tehdas valmiina lumiseen talveen

Suomessa kattojen huollon turvallisuuteen ei vielä kiinnitetä yhtä paljon huomiota kuin esimerkiksi keskisessä Euroopassa. ”Vasta viime aikoina moni yritys on kuitenkin havahtunut pistämään kattoturvallisuutta kuntoon muutamien ikävien onnettomuuksien jälkeen”, sanoo KattoHoiva Oy:n toimitusjohtaja Mika Ruotsalo. ”Isoissa firmoissa on menossa ryhtiliike, nyt ruvetaan pitämään huolta siitä, että katot ovat määräysten mukaisesti turvallisia”, Ruotsalo jatkaa.

Esimerkkinä Ruotsalo mainitsee Opinmäen kampuksen Suurpellossa, jonne Espoon kaupunki ja SRV asennuttivat viime vuonna mittavan LUX-top® RST-Vaijerijärjestelmän uudisrakennukseen. Tuoreempi esimerkki on ahvenanmaalainen elintarvikealan pakkausmateriaaleja valmistava ViskoTeepak. Tällä yli sadan miljoonan euron liikevaihtoa tekevällä yhtiöllä on tehtaita mm. Belgiassa, Hollannissa ja Tšekissä ja tänä syksynä sen Hangon tehdas sai katolleen Lux-top® turvajärjestelmän, joka helpottaa tulevien talvien lumitöitä sekä muita huoltotöitä tehtaan katoilla. ”Koska iso kansainvälinen yritys on tarkka työturvallisuudesta, se haluaa pitää huolta myös kattojen huollon turvallisuudesta”, Ruotsalo toteaa.

LUX-top® RST-Vaijerijärjestelmään kuuluu useita ankkurointipisteitä, jotka yhdistetään ylitsekuljettavalla rosterivaijerilla. Vaijeri voi olla jopa 300 metriä pitkä ja siihen kytketty huoltomies voi siten liikkua katolla hyvinkin laajalla alueella. Ensimmäinen asennus tehtiin Hangossa marraskuussa vielä lumettomaan aikaan, mutta järjestelmä sijoitettiin niin, että nimenomaan paikat joihin lunta kertyy, pystytään hyvin saavuttamaan.

LUX-top® järjestelmä sopii myös teollisuuslaitosten sisätiloihin. ”Rakennusten käytön turvamääräykset on säädetty laeissa ja asetuksissa. Suositus alkaa siitä, että jo kahdesta metristä alkaen on käytettävä ankkurointipisteitä ja kun mennään yhdeksään metriin, ne ovat pakollisia.”

Määräysten mukaan työntekijälle tulee olla turvallinen katkeamaton kulkutie huollettavalle alueelle. ”Ja tässä ei tehdä poikkeuksia sen mukaan, viitsiikö joku turvavaljaisiin itseään kytkeä, sillä turvallisuus ei tarkoita vain huoltotyöntekijän omaa turvallisuutta, vaan myös sitä, ettei hän putoa kenenkään päälle”, Ruotsalo lisää.

ViskoTeepakin tehtaalla LUX-top® järjestelmä asennettiin jälkiasennuksena ankkuroimalla pollarit, eli ruostumattomasta teräksestä valmistetut kiinnityspisteet betonin läpi niin, että vastakappale on betonin toisella puolella. Kiinnitysalustaksi käyvät kaikki muutkin tavanomaiset kantavat rakenteet, puupalkeista ontelolaattoihin. Kiinnityksen jälkeen reiät suljetaan eli tiivistetään. Ankkurointipisteet yhdistetään vaijerilla ja vaijeriin asennetaan turvaköyden kuljetin, kelkka tai vaunu, johon työntekijän turvaköysi kiinnitetään ja joka liikkuu vaijeria pitkin kohti haluttua kohtaa katolla. Ankkurointipisteiden määrästä riippuen katolla voi työskennellä useita henkilöitä samanaikaisesti. ”Järjestelmä takaa sen, että kukaan ei tipu katolta kenenkään niskaan, ja jos lipsahtaa, ei vahingoita itseään”, Ruotsalo toteaa.

Lisätietoa: www.kattohoiva.fi